Niets is zo storend als een traag ladende website. Het zorgt voor een verlies aan bezoekers en conversies en daardoor een verlies aan omzet. In dit artikel besteden we aandacht aan de redenen en de oplossingen voor het verlies aan snelheid bij WordPress websites en shops.

Waarom zou ik me druk maken? 

Mijn website laadt binnen een aantal secondes, dus waarom zou ik mijn aandacht besteden aan het versnellen van mijn website? Hierbij een aantal statistieken over wat mensen verwachten van een website:

  • Van 2000 tot 2016 is de gemiddelde spanningsboog van 12 naar 8 seconden gegaan (Klik hier voor een leuk artikel) 
  • 47 procent van de mensen verwacht dat een website binnen twee seconden laadt
  • 40 procent van de bezoekers verlaat een website die niet binnen 3 seconden opent.
  • 79 procent die niet tevreden is over de snelheid zal niet tot koop over gaan

Dit lijkt weinig concreet, maar het geeft wel een beeld. Nu concreter: Amazon heeft berekend dat 1 seconde snelheidsverlies 1,6 miljard aan verkopen kost.

Waarom is mijn WordPress website traag?

Hieronder vind je redenen voor een trage website.

  • Hoe groter je website, hoe trager.
  • Website host is niet veel soeps.
  • Software en plugins al een tijd je niet geupdated.
  • WordPress thema is te zwaar
  • Afbeeldingen niet geoptimaliseerd
  • Je hebt geen caching plugin geïnstalleerd.

Een ander probleem is de combinatie tussen verschillende essentiële plugins en thema’s. Veel WordPress websites gebruiken de WooCommerce plugin voor hun online shop met daarbij WPML om de meertaligheid in goede banen te leiden.

Dit betekent in de praktijk dat wanneer je 5 talen hebt, de gebruiker ook 5 talen binnen moet halen voordat de juiste op zijn scherm te voorschijn komt. Je kunt je voorstellen dat dit te lang duurt. Buiten de snelheid zijn we erachter gekomen dat de combinatie WPML, WooCommerce en WordPress thema’s ook veel bugs oplevert. Waarvan de grootste bug zorgde dat een deel van de website niet meer gelezen werd door Google.

De oplossing

Het oplossen van het probleem is eigenlijk vrij simpel. Iedere taal krijgt zijn eigen website. Natuurlijk is de theorie altijd simpeler dan de praktijk. Met Jiffysteamer.biz hebben we een website ontwikkeld in verschillende talen, die gevoed wordt vanuit 1 website. Het is een zogenaamde WordPress Multisite. De producten worden hierbij gedistribueerd vanuit een centrale website. Ook de bestellingen komen in 1 database binnen. Dit houdt de website snel, maar ook erg flexibel. Mocht je bijvoorbeeld een groot aantal klanten in Duitsland hebben, zou je de hele Duitse website geheel in het nieuw jasje kunnen steken zonder dat dit effect hebt op de Nederlandse website. Je kunt een tekstschrijver toegang geven voor het Duitstalige gedeelte zonder dat hij daarbij ook de Franse website kan aanpassen.

Een zeer serieuze oplossingen voor online shops met ambitie. Meer weten?

Kom bij ons brainstormen