Aan de slag met Contentmarketing

Verleid je klanten tot een actie

In de tijd van Social Media is het voor iedereen een uitdaging om online mee te kunnen. Tijd, geld en kennis ontbreekt vaak om echt grote stappen in te maken. En dan nog word je nog elke dag gebeld door verkopers, die je mee willen nemen in de wereld van Facebook, SEO, link building en andere geweldige termen.

Mijn advies is altijd: zorg eerst voor een strategie en zoek vervolgens naar partners om deze strategie uit te voeren. Ga niet mee in de waan van de dag, maar kijk altijd naar je mogelijkheden.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een marketingtechniek. Door het maken en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content worden potentiële en bestaande klanten verleid tot een actie.

 

Heerlijk, een droge definitie waar eigenlijk alles in staat. Voordat we deze wat verder gaan bespreken bekijken we eerst je mogelijkheden.

Heb je capaciteit?

Tijd – Kan je tijd vrijmaken om dit goed te doen?
Kennis – Heb je de kennis en/of het netwerk om het goed te doen?
Budget – Heb je een budget om kennis en kunde in te kopen

Heb je affiniteit?

Een onderschat maar zeer belangrijk onderdelen. Vind je het leuk om te doen?  De motivatie om te leren en te groeien is van essentieel belang. Ik heb klanten zien afhaken, omdat de eigenaar het erbij deed om kosten te drukken, maar het liet versloffen door gebrek aan affiniteit.

Beantwoord de volgende vragen

  • Wat wil je bereiken? (Stel meetbare doelen op)
  • Voor wie schrijven we?
  • Wat is de boodschap die we over het voetlicht willen brengen?
  • Welke vragen zou mijn potentiële klanten hebben, die ik zou kunnen beantwoorden?
  • Welke content soort kan hiervoor het best gebruikt worden. (Tekst, Foto, Video)
  • Voor elke doelgroep is welke soort content geschikt?
  • Voor welke content soort i.c.m doelgroep is welk distributiekanaal geschikt? (Google, Social Media, Youtube)

En dan weer terug naar capaciteit:

  • Wie is algemeen verantwoordelijk en bewaakt de planning en doelen?
  • Wie kan de content maken?
  • Wie kan de content distribueren?

Aan de slag

Nadat je de vragen hebt beantwoord en je team hebt samengesteld kun je een planning maken. Alle begin is moeilijk maar wees niet bang om fouten te maken, maar bewaak je doelen en boodschap. Veel succes.

Heb je vragen of opmerkingen?  Wij horen graag van je.

Boeiend? Delen mag...