Yoast is een Nederlandse start up opgericht en geleid door Joost de Valk. (Lees meer over Joost/Yoast) Meer dan 4 miljoen website gebruiken hun plug-in om beter vindbaar te worden op Google.

In de 10 jaar dat ik me bezig houdt met het verbeteren van vindbaarheid is de Yoast plugin, in combinatie met de tools van Google zelf, het meest nuttig gebleken.

Niet omdat het iets weet wat ik niet al wist, maar vooral omdat het zo makkelijk in gebruik is. Je kunt het iedereen leren en dat is wat we in dit artikel gaan doen.

Het doel van deze post is om te laten zien hoe je een pagina op de eerste pagina krijgt van Google met behulp van Yoast.

Relevantie is “Key”

De basis van het verbeteren van je vindbaarheid is om iets te schrijven wat leuk is om te lezen en relevant is voor je doelgroep. Onzin schrijven om gevonden te worden zal je in het begin helpen, maar niet  De juiste doelgroep bereiken en boeien is de basis van alles. Ik schrijf deze post voor mijn klanten en netwerk.

Focus zoekwoord

Een WordPess-website bestaat uit een aantal onderdelen. Pagina’s, berichten, producten, product categorien en afbeeldingen zijn hier de belangrijkste en kunnen elk afzonderlijk door Yoast worden geoptimaliseerd. We starten met het kiezen van een focus zoekwoord. Mocht je bij het kiezen inspiratie nodig hebben, kun je Google Adwords zoekwoorden planner gebruiken.

Mijn focus zoekwoord zal zijn ” wat is Yoast “. Dit is even voor de vorm, want er zijn natuurlijk betere zoekwoorden te vinden.

Yoast geeft direct Feedback

Na het invullen van mijn focus zoekwoord klik ik altijd even op bijwerken. Je ziet direct wat Yoast vindt van je werk tot zover. Rood is slecht, geel matig, oranje ok en Groen is goed. Diect onder het focus zoekwoord geeft Yoast direct een uitgebreide analyse.

Het schrijven van Metatags

Het belangrijkste deel is het schrijven van je Metatags. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat je wordt gevonden, maar ook dat de bezoeker klikt. Spendeer hier tijd aan en probeer op verschillende pagina verschillende metatags uit. Hiermee kun je testen wat de bezoeker aanspreekt. Belangrijk is dat het Focus zoekwoord in de SEO-titel, Meta-omschrijving en slug te verwerken.

Ook de lengte is belangrijk. Deze wordt weergegeven in de balk eronder. Als de balk groen is zit je goed.

 

 

Interne en externe links

Google houdt van content en context. Dit betekend dat elke link relevantie heeft voor de zoekmachines. Lees je tekst door en bekijk welke Focus Keywords van andere pagina’s in je huidige pagina staan. Deze selecteer en klikt op de “paperclip”. Hier kan je vervolgens de link in plakken. Stel regel voor mij is open interne links niet en externe links wel in een nieuw venster.

Conclusie

Neem de tijd en loop je website met YOAST. Het zal je altijd meer bezoekers opleveren.